15. okt. 2012
Af af Malan Joensen

Britiske kvinder raser over Helena Christensen

Helena Christensen
Helena Christensen.
Foto: Birger Storm
Helena Christensen seneste kampagne sætter sindene i kog blandt den britiske middelklasse.

Selv om hun har en lang karriere bag sig, ligner den danske supermodel Helena Christensen stadig en kvinde, der sandsynligvis kan sælge sand i Sahara.
Men at sælge tøj til britiske middelklassekvinder har hun åbenbart ualmindeligt svært ved. Det skriver avisen Daily Mail.

Helena Christensen bruges for øjeblikket som blikfang i en kampagne for det britiske tøjmærke Boden, som efter sigende plejer at finde sine fans blandt den britiske middelklasses kvinder. Men nu er flere af kvinderne rasende over den nye Boden-model.

- Det virker ret mærkeligt at vise os en berømt model, som vi alle ved ikke har nogen anelse om det liv, vi lever, og som gør os særdeles opmærksomme på, at vi kan iføre os alt muligt Boden-tøj og stadig ikke leve hendes liv, lyder en kommentar fra en kvinde, der mener, at grundlæggeren af Boden-mærket har glemt, hvad "rigtige middelklassekvinder foretrækker og stræber efter".

En anden rasende brite mener ifølge avisen, at Helena Christensen er alt for lummer og sexet til Boden-mærket.

- Jeg foretrækker at se tøj på smilende kvinder med normalt udseende, ikke på én, der ser ud som om, hun prøver at forføre mig, mener hun.

En talsmand for Boden insisterer på, at der trods alt er kommet masser af positiv feedback på valget af Helena Christensen:

- Vi ville bruge en model, der viser vores tøj på en mere moderne, urban måde. Helenas egen stil reflekterer det image, kollektionen bærer præg af, siger han til avisen.

Læs mere om: