16. maj. 2013
Af af FEMINA, Aller Media

Gatsby-stjernen: Jeg elsker den bramfri danske stil

Carey Mulligan Leonardo DiCaprio The Great Gatsby
Leonardo DiCaprio og Carey Mulligan i Cannes i forbindelse med filmen The Great Gatsby
Foto: AOP
På rekordtid gik Carey Mulligan fra at være ukendt skuespiller til stjerne i Hollywood, og hun giver to danske filminstruktører en del af æren...

Det er kun nogle få år siden at Carey Mulligan kunne gå helt ubemærket ned af gaden. Men på få år har den spinkle, feminine skuespillerinde etableret sig som en af Hollywoods helt store filmstjerner. Netop nu kan vi opleve hende som Leonardo DiCaprios velklædte elskerinde Daisy Buchanan i filmatiseringen af F. Scott Fitzgeralds berømte roman ”The Great Gatsby”.

Hvad der for otte år siden begyndte med en mindre rolle i periodedramaet ”Stolthed og fordom” har nu udviklet sig til den ene hovedrolle efter den anden.

Alligevel understreger skuespillerinden, at to danske filminstruktører, Nicolas Winding Refn og Lone Scherfig – eller lone [loan] som Carey Mulligan udtaler hendes navn – har været afgørende for hendes karriere. Han med filmen ”Drive” fra 2011 og hun med ”An Education” fra 2009.

– Lone og Nic er begge fremragende at arbejde sammen med, og de minder egentlig meget om hinanden. De er begge ustyrligt morsomme og utrolig ligefremme. Ingen nonsens. Og bare i det hele taget to virkelig gode oplevelser for mig, siger Carey Mulligan i et interview i denne uges FEMINA.

Dansk = sjov og direkte

Hun var 24 år, da hun fik sit internationale gennembrud i Lone Scherfigs ”An Education”. To år senere overbeviste Carey Mulligan så Nicolas Winding Refn om, at hun var den rette til rollen som Irene, en kvinde, der forelsker sig i sin nabo (Ryan Gosling) i filmen ”Drive”.

– Jeg havde set ”Bronson” og ”Valhalla Rising”, som han havde instrueret. (…) Så jeg e-mailede min agent og sagde: ”Hvis Nicolas Winding Refn nogensinde laver noget som helst igen, så vil jeg virkelig gerne mødes med ham og komme til en audition hos ham ...”. To uger senere fortalte min agent mig, at han netop havde modtaget et manuskript fra Nicolas, og at jeg kunne få et møde med ham.

Som englænder er Carey Mulligan vant til, at budskaber pakkes pænt ind, så ingen bliver stødt. Så den mere direkte danske facon, hun mødte hos de to danske instruktører, var en forfriskende oplevelse for hende.

– Lone kunne finde på at komme hen og sige til mig: ”Det er ikke sjovt. Gør det sjovere!” Og så gik hun bare igen. Det var klar og direkte tale. Og det er noget af det bedste ved at arbejde med både Lone og Nicolas, siger Carey Mulligan i interviewet i FEMINA.

Læs mere om: