10. sep. 2012
Af af John Lautrup

Susanne Bier og Trine Dyrholm sætter rekord

Over 100.000 danskere har i weekenden set "Den skaldede frisør" med Trine Dyrholm og Pierce Brosnan i hovedrollerne.
Over 100.000 danskere har i weekenden set "Den skaldede frisør" med Trine Dyrholm og Pierce Brosnan i hovedrollerne.
Foto: Nordisk Film
Susanne Biers "Den skaldede frisør" havde en forrygende åbningsweekend i de danske biografer.

Susanne Biers romantiske komedie tog danskerne med storm og strøg direkte ind som nr. 1 på biografernes hitliste med intet mindre end 100.680 solgte billetter i åbningsweekenden.

"Den skaldede frisør" med Pierce Brosnan og Trine Dyrholm i hovedrollerne har i dén grad ramt plet hos det danske biografpublikum. Åbningsweekenden fra torsdag til søndag gav et billetsalg på 84.427 billetter, og når man lægger præscreeningerne oveni, har filmen efter fire dage i biograferne solgt 100.680 billetter. Godt gået i betragtning af TV-konkurrencen fra "Vild med dans" på TV 2 og "Husk lige tandbørsten" på DR1 samt landskampen mellem Danmark og Tjekkiet lørdag aften.

Det gør "Den skaldede frisør" til årets næststørste danske åbningsweekend lige bag "Hvidsten Gruppen". Samtidig sætter filmen rekord for åbningen af en Susanne Bier-film, idet "Den skaldede frisør" har haft en åbningsweekend, der er mere end dobbelt så god som Susanne Biers eksisterende rekord med "Hævnen", der solgte 40.000 billetter i åbningsweekenden (48.000 inklusive præscreeninger) for to år siden.

Jan Lehmann, direktør i Nordisk Film Biografdistribution udtaler:

- Det her er en fantastisk start for "Den skaldede frisør". Den slår både "En kongelig affære", "Dirch", "Kongekabale" og "Hævnen", som alle solgte minimum 450.000 billetter i biograferne, og den overgår også Susanne Biers eget megahit "Den eneste ene", som for 13 år siden solgte 848.000 billetter. Det er virkelig et tegn på, at filmen rammer en nerve hos biografpublikummet, og denne åbningsweekend tegner helt exceptionelt godt for filmens videre liv i biograferne.

"Den skaldede frisør" fik biografpremiere i 114 kopier over hele landet og er allerede solgt til hele verden (100 territorier). Ved verdenspremiere i Venedig sidste søndag blev filmen mødt med stor begejstring fra såvel presse som publikum, og herhjemme har filmen også fået en positiv modtagelse af pressen. Netop nu er Susanne Bier, Trine Dyrholm og Pierce Brosnan til stede på Toronto International Film Festival for at promovere filmen i Nordamerika.

Læs mere om: