Renée Toft Simonsens muntre overvejelser inden Parisertur
Da jeg skulle bestille en flybillet til Paris i morges, kunne annoncen sagtens have lydt sådan her: Book en flybillet og bliv bange! For det var fuldstændig overvældende, hvad der kunne tilkøbes af forsikringer i forhold til sådan en bette tur på halvanden time.
Efter at have fundet rejsen, der passede til mine planer, klikkede jeg på: ”Betal”, og så skulle den ligesom være i vinkel. Men nej – før jeg kunne komme til at køre kreditkortet igennem, måtte jeg svare på en række spørgsmål, som jeg kunne fristes til at kalde ”operation frygt med salg for øje”. Jeg blev gelejdet til det første spørgsmål: ”Tilkøb af servicepakke, 198 kr. Hvis du ikke køber vores servicepakke, har vi desværre ikke mulighed for at hjælpe dig med forespørgsler om pladsbestilling, ombookning, specialbagage osv.!”. Med andre ord: Stik os 200 spir eller you are totally on your own, lady. Damn, tør jeg det?
Ved næste tilkøb lød det: ”Hvis du ikke køber vores afbestillingsforsikring (245 kr.), kan vi ikke refundere ved sygdom eller ulykke!”. Ja, jo, der kunne selvfølgelig godt ske noget forfærdeligt de næste tre dage, sådan i teorien. Tak, fordi I fik mig til at tænke på dét!
Spørgsmål nr. tre lød: ”Tilkøb af bagageforsikring. Du kan forsikre din bagage for kun 125 kr.”. Den kunne jeg roligt sige nej tak til, da jeg kun skulle have en lille taske med på flyet. Så ville jeg gerne betale, men nej. Jeg skulle nemlig liiiige tage stilling til, om jeg ville tilkøbe rejseforsikring for 141 kr., og her blev presset virkelig stort, for der stod, at hvis jeg ikke købte den, så havde de ikke mulighed for at hjælpe mig på rejsen – SOM i: Overhovedet IKKE!
Jeg kom til at tænke på, om de overhovedet hilser på passagerer som mig, der ikke har tilkøbt alle de forsikringer, når jeg stiger om bord på flyveren – måske koster et goddag ekstra? Til sidst fik jeg tilbud om solid konkursforsikring af flyselskabet til 139 kr. og almindelig konkurssikring til 40 kr. Og så kom jeg til at grine ... for det ene måtte jo være, når flyselskabet gik helt vildt konkurs, mens det andet måtte være, når det bare gik almindeligt konkurs.
Forskellen på de to ting har jeg ingen idé om, altså ud over de 99 kr. Nå, men da jeg havde grinet færdig, nægtet at blive bange og trykket på knappen til kassen igen, så poppede der lige et sidste vindue op: ”Vi kan se, at du har sagt nej til afbestillingsforsikring – hvad gør du, hvis du bliver syg og ikke kan rejse?”
Da trillede jeg næsten ned af stolen. Hvis det ikke havde været så underholdende, havde det jo været tragisk. Så var det, jeg tænkte, at jeg da også kunne blive på matriklen, låse døren forsvarligt, sætte mig i sofaen, helt stille, til jeg rammer 80. Så sker der i al fald ikke noget.
Kærlig hilsen
Renée
LÆS OGSÅ: