17. jun. 2022
Af Stine Schou

Se billedet: Sådan har vi ikke set Kasper Schmeichel før

https://imgix.billedbladet.dk/media/article/20210627-202703-l_31mb.jpg
Foto: Thomas Sjørup/Ritzau Scanpix
Landsholdets målmand ligner ikke sig selv på nyt billede.
Vi er vant til at se landsholdskeeperen holde hovedet koldt, når han vogter buret for Danmark.
Men nu bruger han hovedet i en helt anden sammenhæng, som ansigt for en ny kampagne mod digital mobning. Sammen med en række andre stjerner fra den engelske Premier League, stiller Leicester Citys danske målmand op på en række billeder, hvor det ser ud som om, spillerne har fået tæsk. Kampagnens budskab er, at online mobning også har konsekvenser i virkelighedens verden. Klik på den lille pil i højre side af billedet herunder. Kasper Schmeichels billede er nr. 5 i rækken
Bag kampagnen står organisationen Cyber Smile Foundation. Mobning er ikke helt nyt for Schmeichel-familien. Kaspers lillesøster, Cecilie, har ved flere lejligheder fortalt ærligt om, hvordan hun som barn blev udsat for mobning, og i et interview med B.T. har hun engang fortalt, hvordan hun blev mobbet på Handelsskolen pga hendes kendte far, Peter Schmeichel.
- De gav mig aldrig en chance. Min bil blev ridset. Det var ikke fedt at gå på Handelsskolen. Jeg er blevet mobbet en del igennem mit liv, men jeg havde fundet den indre styrke, da jeg kom på Handelsskolen i Lyngby, så jeg kæmpede mig gennem de tre år, fortalte Cecilie, som hele livet aldrig har vidst, om hendes venskaber var ægte. Det er da heller ikke første gang, at hendes bror medvirker til at skabe opmærksomhed omkring mobning. Det har han tidligere gjort sammen med kronprinsesse Mary i forbindelse med kampagnen Antibulli, der handler om respekten for hinanden på fodboldbanen blandt børn og unge. En kampagne direkte rettet mod de 6-12-årige bygget på værdier som tolerance, respekt, omsorg og mod.

Læs mere om: