12. maj. 2014
Af Helle Skram de Fries

Vildt flotte seertal til Eurovison Song Contest

https://imgix.billedbladet.dk/media/article/conchita.jpg
Foto: DR
Knap to en halv millioner seere fulgte med, da DR sendte afviklingen af Det Europæiske Melodi Grand Prix.

Der var rift om pladserne foran diverse skærme, da der blev sendt Eurovision Songtest, der i år havde sloganet "Join Us".

Og det gjorde folket lørdag aften, da Nikolaj Koppel, Pilou Asbæk og Lise Rønne aften sagde ”Good Evening, Europe”, og østrigske Conchita Wurst sang sig til sejr.

Ifølge TNS Gallups TV-Meter fulgte 2.397.000 seere med på de tre af DR’s TV-kanaler, der viste showet fra B&W-hallerne i København: nemlig DR1, DR3 og DR Ramasjang, hvor sidstnævnte holdt Grand Prix-aften for døve.

Tallene svarer til, at 89 procent af alle med fjernsynet tændt lørdag aften mellem klokken 21.00 og 00.30 i Danmark, så Eurovision Song Contest (ESC), som sangdysten også kaldes herhjemme.

Samtidig fik lørdagens finale en flot vurdering af seerne. På en skala, hvor et er det dårligste, og fem er den absolutte topkarakter, vurderede seerne showet til 4,1.

2.180.000 fulgte finalen på DR1, mens 211.000 fulgte finalen med ”Monte Carlo”-drengene Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansens kommentarer på DR3. Endelig fulgte 7.000 seere DR Ramasjangs Eurovision Song Contest-aften for døve, og på radioens P4 lyttede 177.000 med – for eksempel taxachauffører og andre, der ikke kunne se fjernsyn på aftenen.

Til sammenligning var der 1.704.000 DR1-seere, der så Emmelie de Forest vinde i Malmø sidste år, og Eurovision Song Contest har kun haft højere seertal i 2001, da 2.667.000 så finalen fra Parken i København.

Aftenen blev også en stor aften på twitter

Som vært for konkurrencen brugte DR selv de sociale medier meget aktivt under TV-showene.

Årets show slog rekorden for flest tweets i musikkonkurrencens historie, og under Eurovision-finalen lørdag blev der skrevet cirka 5,3 millioner tweets mod 3,7 millioner sidste år i Malmø. Da østrigske Conchita Wurst var på scenen og sang ”Rise Like a Phoenix”, udløste det 42.660 tweets pr. minut, og da drag-artisten var kåret som vinder afstedkom det 47.136 tweets i minuttet, oplyser DR.

Også på dr.dk og Facebook har brugerne flittigt fulgt, hvad der er blevet skrevet om Eurovision Song Contest. Sitet dr.dk/grandprix havde cirka en million besøg i sidste uge, og 859.308 unikke brugere har set opslag fra DR Grand Prix på finaledagen.

Læs mere om: