
Kritiseres for det i Bachelorette: TV 2 svarer på kritikken

I ”Bachelorette” er de to hovedpersoner Emma og Mai ofte at finde i tøj fra det danske mærke Planet Nusa.
DR har undersøgt det nærmere, og de har fundet frem til, at Emma faktisk har modtaget en række tøj fra mærket op til, at hun skulle optage ”Bachelorette”.

Planet Nusa meddeler DR, at tøjet blev givet som ”gave” igennem en af deres medarbejdere, som har en personlig relation til Emma. Virksomheden understreger, at de dog ikke gav gaven med en forventning om eksponering i TV 2-programmet.
Professor i markedsføring, Jan Trzaskowski, kritiserer TV 2 og peger på, at der er tale om skjult reklame, som TV 2 burde have taget højde for.
DR har naturligvis også fået TV 2 til at svare på kritikken.
Det er programmets redaktør Thomas Strøbech, der i et skriftligt svar, forholder sig til kritikken om skjult reklame. Han kalder det blandt andet ”en ærgerlig fejl” fra kanalens side.
- Der er ikke tale om et betalt eller aftalt samarbejde med Planet Nusa, men når der samtidig kan være en kommerciel interesse fra brandets side, bevæger vi os ind i en gråzone om skjult reklame. Det er derfor en ærgerlig fejl fra vores side, at tøjets oprindelse ikke blev undersøgt grundigere i den redaktionelle proces.
- Vi arbejder løbende med at skærpe både kontrakter og briefing af medvirkende for at undgå enhver tvivl om vores programmers uafhængighed af kommercielle interesser, skriver Thomas Strøbech i et svar til DR.
