16. jan. 2009
Af af Signe Ravn
X Factor-Martin: Programmet er kunstigt
Martin blev den bedst sælgende danske kunstner i 2008. Det viser tal fra pladeselskabernes brancheorganisation IFPI Danmark. Kun Duffy kan slå Martin i kampen om at være bedst sælgende kunstner i det forgangne år.
Foto: Birger Storm
Sidste års X Factor-vinder erkender, at programmet er kunstigt og benhård business.
Mens en psykolog nu kritiserer X Factor og anfører, at mange af dommernes kommentarer er at sidestille med mobning, og flere håbefulde deltagere føler sig udstillet af programmet, så kalder sidste års vinder, Martin, nu programmet for kunstigt.
"X Factor-universet er på en måde meget kunstigt. Efterfølgende er det hele utrolig kommercielt. Og kun 20 pct. handler om musikken, når du lander i pladebranchen. Resten handler om business," konstaterer Martin i B.T..
"Det hele gik så stærkt, da jeg var med i X Factor. Og det gik endnu stærkere, efter jeg vandt," erkender Martin, der trods succesen med debutalbummet, vil tage sig god tid til at lave sin nye plade og lægge afstand til rollen som 'Martin fra X Factor' og bare være sangeren Martin.