Kronprins Frederik under jorden i metrobyggeriet
Kronprins Frederik var iført både hjelm og sikkerhedsudstyr, da han tog turen ned i den 35 meter dybe skakt under jorden ved Marmorkirken tæt på Amalienborg.
Sammen med Metroselskaberts administrende direktør, Henrik Plougmann Olsen, gik kronprinsen den knap 700 meter lange vej fra stationen ved Marmorkirken til næste stop på ruten ved Kongens Nytorv i den nyborede tunnel.
Henrik Plougmann Olsen viste den kongelige gæst, hvordan man ved Marmorkirken har valgt at anlægge stationen med sporene oven på hinanden og ikke på hver side af perronen som på de øvrige stationer. Det betyder, at den kommende metrostation ved Frederiksstaden bliver lige så dyb, som Marmorkirken er høj, nemlig knap 40 meter - dog uden spir. Dermed bliver stationen ved Marmorkirken Cityringens dybeste station.
Kronprins Frederik tog metro til lufthavnen
Det er ikke første gang, at kronprinsen kommer tæt på metroprojektet i København. I 2007 åbnede han den nye metrolinje til lufthavnen og var med om bord, da det første officielle metrotog kørte fra Kongens Nytorv og direkte til lufthavnen på 14 minutter.
Cityringen kan byde de første passagerer velkommen i sommeren 2019. Til den tid vil 17 nye metrostationer forbinde brokvartererne med Frederiksberg og indre by. Samtidig bliver Cityringen også udbygget med forbindelser til både Nordhavn og Sydhavn. I 2020 vil seks af ti af Danmarks travleste stationer således være metrostationer med over 200.000 daglige passagerer. I 2025 vil metroen have 130 millioner passagerer årligt.
Når Cityringen åbner i 2019, skønner man, at stationen ved Marmorkirken få 11.000 daglige passagerer, hvilket svarer til passagertallet på stationer som Høje-Taastrup eller Aarhus H.