Oplevede det i sin egen familie: Det er meget kaotisk
Ønsker du at se dette indhold skal du acceptere Marketing cookies.
- Jeg tror, det har en stor betydning og gør en stor forskel, som vi har hørt i dag, når man bliver ramt af stroke. Ikke kun for den, der bliver ramt, men også de pårørende. For så er man i en meget kaotisk situation og man har så mange spørgsmål, store og små, og store bekymringer. Og når man ringer til StrokeLinjen, får man svar på nogle af de spørgsmål, lød det blandt andet fra kronprinsesse Mary, da BILLED-BLADET spurgte hende, hvilken forskel Hjernesagens nye hjælpelinie kan gøre for pårørende og ramte.
Se den vedhæftede video
Et chok for familien
Kronprinsessen har selv været helt tæt på situationen i sommer, da hendes svoger, prins Joachim, pludselig blev ramt af en blodprop.
Lykkeligvis fik han det hurtigt bedre igen efter en operation, men det var et chok for hele familien.
Var med til første opkald
Det var på World Stroke Day torsdag, at kronprinsesse Mary som protektor for Hjernesagen indviede den nye rådgivnings- og vidensunivers StrokeLinjen, der er en direkte telefon, man kan ringe til ved spørgsmål om blodprop eller blødning i hjernen.
StrokeLinjen vil fremover holde til i Handicaporganisationernes hus i Høje Taastrup, og ved dagens indvielse overværede Kronprinsessen det første videoopkald på StrokeLinjen.
Opkaldet kom fra Casper, der blev rådgivet af Maja Klamer Løhr om sin rolle som pårørende til en hustru, der har haft stroke.
Rammer mange
Stroke er en udbredt folkesygdom, der hvert år rammer 12.000 danskere.
StrokeLinjen vil ud over gratis telefonrådgivning også tilbyde et webbaseret vidensunivers med film, nyheder, webinarer og podcasts.
Alle kan ringe
Alle vil kunne søge specifik viden om forebyggelse, behandling og rehabilitering i forbindelse med stroke.
Desuden er StrokeLinjen målrettet hele befolkningen, herunder ramte, pårørende og fagpersoner.