Godt nyt for Meghan: Vinder endnu en gang

Prins Harry og hertuginde Meghan.

Prins Harry og hertuginde Meghan.

Arkivfoto: MEGA
I Meghans sag mod Associated Newspapers tegner hertuginden sig nu for endnu en sejr.

Da avisen Daily Mail offentliggjorde flere passager fra et dybt privat brev, hertuginde Meghan havde skrevet til sin far Thomas Markle tilbage i 2018, blev Meghan så oprevet, at hun besluttede sig for at lægge sag an mod udgiveren Associated Newspapers for brud på blandt andet privatlivets fred og ophavsret. 

I sidste uge faldt så endnu en afgørelse i sagskomplekset, og den faldt ud til Meghans fordel. 

Udgiveren har tidligere blandt andet hævdet, at offentliggørelsen var i offentlighedens interesse, fordi Meghan er medlem af kongefamilien, og at hun burde have kunnet forudse, Thomas Markle ville offentliggøre det.

Avisens advokater argumenterede blandt andet også for, at fordi en ansat fra parrets kommunikationsteam hjalp med udformningen af brevet er det bevis for, at Meghan havde forudset en offentliggørelse. 
 

Tvist om ophavsret

Meghan fik i marts medhold i, at offentliggørelsen var et brud på privatlivets fred, og i sidste uge skulle retten så tage stilling til selve det ophavsretsmæssige spørgsmål.
 

Var det kun Meghan, der havde ophavsretten til det private brev? Eller havde prins Harry og hertuginde Meghans daværende pressesekretær, Jason Knauf, også ophavsret til brevet, fordi han kom med nogle ideer til teksten, da Meghan viste ham et udkast, hun havde skrevet? 

Tegn abonnement på BILLED-BLADETKlik her og læs hvordan

Associated Newspapers argumenterede for, at eftersom Jason Knauf på en eller anden måde havde hjulpet med brevet, var det ikke kun Meghan, der havde ophavsretten, men derimod også kongehuset, som Jason Knauf var ansat i.

Ifølge BBC mente udgiveren, at Meghan muligvis havde planer om at bruge brevet som en del af en mediestrategi.

Kongehuset nægter også

Ifølge britiske ITV, der har fulgt det virtuelle retsmøde, erklærer Jason Knauf, at han ikke på nogen måde har ophavsret til brevet, ligesom han på ingen måde ønsker at være en del af sagen.

En repræsentant fra kongehuset meddelte, at man også fra den kant nægtede at have nogen som helst ophavsret til brevet. 

Meghans advokater afviste da også, at Jason Knauf havde foreslået specifikke formuleringer, men at hjælpen i stedet bestod af nogle "generelle ideer". 

Sejr til Meghan

Det endte med, at dommeren gav Meghan medhold i, at hun var den eneste indehaver af ophavsretten til brevet, og dermed tabte Associated Newspapers endnu en del af sagen.

Tilbage i marts besluttede Associated Newspapers at ansøge om tilladelse til at anke afgørelsen om brud på privatlivets fred.

Tidligere blev Associated Newspapers dømt til at bringe en erklæring om, hvordan man havde forbrudt sig mod loven, på forsiden af én dags udgave af avisen Daily Mail samt på side tre i avisen. Ydermere skal der på avisens hjemmeside også være en sådan erklæring til stede i en uge.

Indtil der er truffet beslutning om en eventuel ankesag, er fristen om publiceringen af erklæringen sat på stand by. 

Læs mere om sagen herunder:

 

Seneste nyt

Læs mere om:

Udvalgt til dig

Fra forsiden