29. jul. 2014
Af Karina Didriksen

Lille prins George hjælper truet dyreart

Prins William, hertuginde Catherine og prins George.
Prins William, hertuginde Catherine og prins George.
Foto: AOP
Efter at prins Williams søn i foråret besøgte en bilby i Taronga Zoo i Australien, er interessen for dyret steget enormt.

Det er ikke noget nyt, at prins Georges popularitet har sat skub i salget af tøj, som han har båret på officielle opgaver med sine forældre, men nu har ”George-effekten” spredt sig til dyreområdet.

I april havde prins William og hertuginde Catherine deres lille søn med på en rejse til Australien. Her besøgte de blandt andet Taronga Zoo i Sydney, hvor prins George havde fået en bilby opkaldt efter sig.

En bilby er en kaninlignende og truet dyreart, og den knapt ét år gamle britiske tronfølger fik lov til at komme helt tæt på dyret med navnet George i den zoologiske have.

Dyret skal reddes

Efterfølgende spredte billeder af prins George og bilbyen sig til diverse medier rundt om i verden, og det gav bilbyen mere omtale end nogensinde.

Siden prinsens besøg er interessen for dyret derfor steget enormt. En talsperson fra Taronga Zoo fortæller ifølge Vanity Fair til People, at interessen især har været stor på internettet, og at zoo-gæsterne har haft en større viden om bilbyen end tidligere.

Derudover er salget af bilby-merchandise steget, og der er blevet sat gang i en national genopretningsplan for at redde den truede dyreart fra at uddø.

Læs mere om: