Sådan snød BBC sig til historisk interview med prinsesse Diana

Prinsesse Diana i BBC's "Panorama"-interview.

Prinsesse Diana i BBC's "Panorama"-interview.

Arkivfoto: MEGA
Prinsesse Dianas historiske interview med Martin Bashir blev en realitet på et falsk grundlag, viser en undersøgelse.

Efter at en intern undersøgelse i BBC nu har klarlagt, at det langt fra gik rigtigt for sig, da Martin Bashir tilbage i midten af 1990'erne skulle overtale prinsesse Diana til at give et interview til BBC-udsendelsen "Panorama", har tv-stationen nu offentligt undskyldt skandalen.

Ifølge BBC gik bedraget således til:

Journalisten Martin Bashir viste Dianas bror Earl Spencer forfalskede kontoudtog, der skulle vise betalinger fra en avis til et tidligere medlem af hans personale. Ifølge rapporten skete dette for at vinde Earl Spencers tillid, så han kunne introducere sin søster til Martin Bashir. 

Bashir har indrømmet at have fået fremstillet de falske kontoudtog ved hjælp af en grafiker i BBC.

Over for chefer i BBC nægtede Bashir gentagne gange at have vist kontoudtogene til Earl Spencer.

Den nye rapport slår fast at Bashir "(...) løj og vedblev at lyve, indtil han indså, at det ikke længere kunne bære. Det var den mest forkastelige opførsel, som sår betydelig tvivl om hans troværdighed generelt." 

I øvrigt bliver BBC og ledelsen i rapporten stærkt kritiseret for stationens tidligere håndtering af sagen. 

 

Seneste nyt

Læs mere om:

Udvalgt til dig

Fra forsiden