31. okt. 2011
Af af Jon Bloch Skipper

Kan Joachim tillade sig at reklamere for private virksomheder?

Prins Joachim deltog og vandt Danmarkmesterskabet i 1965-klassen på Jyllandsringen.
Prins Joachim deltog og vandt Danmarkmesterskabet i 1965-klassen på Jyllandsringen.
Foto: Niels Henrik Dam
Redaktøren af BILLED-BLADETs kongelige brevkasse, Jon Bloch Skipper, svarer på spørgsmål fra læserne

Kære kongelige brevkasse!

I et reality-program på TV3+ optræder Joachim i sportstøj med talrige firmalogoer på. Kan han tillade sig så massivt at reklamere for private virksomheder?

Med venlig hilsen

Marianne Carlsen

Kære Marianne Carlsen!

Efter min mening er det et af de områder, hvor medlemmerne af den kongelige familie skal tænke sig godt om. Kongehuset bør ikke kunne beskyldes for at være i lommen på specifikke virksomheder og derved repræsentere særinteresser i erhvervslivet. Den kongelige institution bør være hævet over de almindelige spilleregler - også på det kommercielle område.

Af samme grund skal de kongelige tænke sig godt om, før de accepterer gaver, serviceydelser eller fortrin, som almindelige mennesker ikke har adgang til. Kongehusets legitimitet kan forsvinde, hvis det danske erhvervsliv over en bred kam ikke føler sig repræsenteret af institutionen, eller hvis flertallet af danskerne ikke længere kan identificere sig med medlemmerne af den kongelige familie.

Mange hilsner

Jon Bloch Skipper

Har du spørgsmål til Den Kongelige Brevkasse, så send dit spørgsmål til jon@billed-bladet.dk, eller klik her!

Læs mere om: