
Markante ændringer i kongehuset på vej? Nu lægger flere politikere pres på

I forbindelse med et tronskifte skal kongehusets apanage og forbrug revurderes.
Sådan var det i 1972, da dronning Margrethe overtog tronen, og sådan er det nu, hvor kong Frederik har taget over.
Det hører ind under civillisteloven, der lige nu bliver forhandlet i Folketinget. Loven bestemmer, hvor stor økonomisk støtte kongehuset skal modtage, og samtidig hvor stort indblik offentligheden kan få.
Og nu lægger Radikale Venstre, SF og Enhedslisten pres på – de kræver flere ændringer og en ny linje fremadrettet.
Det skriver Politiken.
De tre partier ønsker, at loven ”følger med tiden”, og her kommer de hver især med flere bud på, hvordan man kan skabe åbenhed om kongehusets forbrug og gennemsigtighed i økonomien.

I den forbindelse har de radikales finansordfører, Samira Nawa, bedt regeringen om at redegøre for, hvorvidt den økonomiske gennemsigtighed i det danske kongehus er tilsvarende andre europæiske kongehuse.
Mens Rosa Lund fra Enhedslisten mener, at kongehuset bør underlægges offentlighedsloven ligesom andre offentlige instanser.
– Der er tale om nogle af Danmarks mest privilegerede og rigeste mennesker, som er født – ikke valgt – til magten. Det mindste, vi kan gøre, er da at få indsigt i, hvad de går og laver, og hvordan de forvalter statens penge, siger Rosa Lund til Politiken.
Samtidig ønsker Karina Lorentzen fra SF et større indblik i kongehusets klimaaftryk. Klima og bæredygtighed er de senere år rykket ind på kongehuset, og det har flere gange været på agendaen under de kongeliges opgaver og udlandsbesøg.
Karina Lorentzen (SF) mener derfor, at kongehuset selv bør fremlægge en såkaldt CSR-strategi, der kort fortalt dækker over virksomheders samfundsmæssige ansvar. CSR står for corporate social responsibility.
Både Socialdemokratiet og Moderaterne er ikke afvisende over for at gøre civilistloven mere tidssvarende. De konkretiserer dog ikke, hvilke ændringer der skal til.
Civillisteloven vil blive fremlagt for Folketinget i april.
