9. jun. 2023
Af Marianne Singer

Louise Iuel Albinus retter skarp kritik mod Bruun Rasmussen: Det er fuldstændig uanstændigt

Louise Iuel Albinus
Louise Iuel Albinus
Foto: Kaspar Wenstrup
Caroline Flemings søster Louise Iuel Albinus, ejer af Valdemars slot, retter nu skarp kritik mod Bruun Rasmussen Kunstauktioner omkring et forsvundet maleri.

Siden Louise Iuel Albinus, kaldet Duddi, i april sidste år købte sin søster, Caroline Fleming, ud af Valdemars slot, beliggende på Tåsinge ved Svendborg, har hun sammen med sin mand Nikolaj lagt alle kræfterne i at føre denne danske kulturarv videre på bedste vis.

Det har dog taget hårdt på hende og familien, at de i september måtte se mange af slottets arvestykker blive solgt på auktion hos Bruun Rasmussen, eftersom indboet ejes af Caroline Flemings 19-årige søn Alexander.

Også den 14. juni er der planlagt salg af vigtige historiske dokumenter fra slottets arkiv, som du kan læse om her:

Skarp kritik

Nu retter Duddi skarp kritik mod Bruun Rasmussen Kunstauktioner i en helt anden sag, der ligeledes berører hende.

Det handler om et maleri af den tidligere hofmaler Pilo til en værdi af mellem 600.000 og 800.000 kroner, der, ifølge Louise Iuel Albinus, blev fjernet i forbindelse med, at familien Fleming hentede det det indbo fra slottet sidste år, der skulle sælges på auktionen.

Hun mener, at det nu befinder sig ulovligt hos Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Maleriet forestiller Anne Margrethe Juel, der i 1700-tallet var slotsfrue på godset, og er en af 14 genstande, som, ifølge en gammel klausul fra 1923, ikke må fjernes fra Valdemars Slot så længe familien Juel ejer slottet, da de har høj historisk betydning.

Det er staten, der har forkøbsret til de 14 genstande, hvis der en dag ikke længere skulle bo efterkommere af Juel-slægten på Valdemars Slot, der også tæller flere andre malerier.

- Det er fuldstændig uanstændigt. Vi må bare konstatere, at de lovkrav, der er når staten har forkøbsret til indboet på Valdemars slot, på ingen måde bliver overholdt. Ydermere konstaterer vi, at Bruun Rasmussen lægger lokaler til denne her sag, idet maleriet befinder sig hos dem. En antikvitetshandler har endda set maleriet stå i Bruun Rasmussens kantine. Forhåbentlig er det blevet flyttet til et mere respektabelt sted, siger Duddi til BILLED-BLADET.

For Duddi har det stor betydning, at maleriet vender tilbage til Valdemars slot.

- Det er jo et portræt af et familiemedlem, der ville vende tilbage. Det har en stor personlig betydning for min familie og mig. Man kæmper for det, man har kært, forklarer hun endvidere til BILLED-BLADET.

Søger afklaring

Kasper Nielsen, vurderings- og salgsdirektør hos Bruun Rasmussen, har følgende kommentar til BILLED-BLADET:

- Udgangspunktet for Bruun Rasmussen Kunstauktioner er, at vi udtaler os ikke om specifikke forhold, der relaterer sig til vores sælgeres og vores køberes aktiviteter hos os, medmindre det er noget, parterne giver tilladelse til. Når det så er sagt, kan vi i det her tilfælde på sælgers vegne oplyse om følgende. Pilo-portrættet ejes af Alexander Fleming, det er ham der ejer det og har ejendomsretten, Frederiksborgmuseet i Hillerød har måske forkøbsret til maleriet og har dermed førsteret til at købe det fra Alexander, hvis de ønsker at bruge deres forkøbsret. Hvorvidt de har forkøbsret endeligt og om de ønsker at købe det, det er noget der i øjeblikket søges afklaret imellem ejer, museet og Civilstyrelsen. En proces, som ejeren har været med til at presse på omkring i over et år for at få en afslutning på sagen. I mellemtiden yder Bruun Rasmussen service til alle parter i forbindelse med at give en sikret opbevaring af billedet. Det er alle de involverede parter, det vil sige Frederiksborgmuseet, Civilstyrelsen og vores ejer alle bekendte med.

- Så der er fuldstændig åbenhed imellem de her parter om, hvor billedet er, og det er nu op til Frederiksborgmuseet sammen med Civilstyrelsen at få afklaret sammen med ejer, om de har forkøbsret, og om de ønsker at gøre brug af den. Lige så snart der er en afklaring omkring det, så har vi en afklaring omkring, hvad der så sker med værket, siger Kasper Nielsen til BILLED-BLADET.

Forsvarlig opbevarelse

Til kritikken af uhensigtsmæssig opbevaring af værket, siger han:

- Bruun Rasmussen Kunstauktioner kan kun sige, at vi siden 1948 har været vant til at opbevare og sælge det fineste kunst, kunsthåndværk og samlerobjekter, som det danske rige har kunnet producere og stadig gør. Så Bruun Rasmussen Kunstauktioner er selvfølgelig fuldt kapable til at håndtere det og opbevare det forsvarligt. Præcis hvordan og præcis hvor, det hører ind under vores konfidentialitetspolitik.

Læs mere om: