
DR’s kongehusekspert har vigtig pointe om kongefamilien: Det skal man som dansker huske

Cecilie Nielsen, der er DR’s historie- og kongehuskorrespondent, har naturligvis fulgte kongehuset tæt i årets løb.
Hun har udvalgt fem punkter, som hun vurderer, har været årets største øjeblikke. Det skriver DR.

Her peger på hun blandt andet på reelle begivenheder som prinsesse Isabellas 18-års fødselsdag og dronning Margrethes rejse til Rom.
Men hun peger også lidt mere generelt på den måde, som kongehuset kommunikerer på.
Hun roser kongehuset for at tale i billeder, som hun synes, virker meget kraftfuldt.
Men det er også her, at Cecilie Nielsen har en pointe, som hun mener, danskere skal huske.
For hun mener, at kongehuset har en klar fordel ved at kommunikere i billeder, som de så selv kan distribuere.
Derfor må pointen til danskerne være, at det skal de være klar over.
- Influencere på sociale medier skal sælge et glansbillede. Det samme gælder kongehuset. Det ligger i essensen. Kongehuset har altid været - og skal være - et glansbillede, forklarer hun til DR og tilføjer:
- Det er måske også den pointe, man som dansker skal huske. Du møder altid en kontrolleret fortælling.

Selv om det ikke er en kritik fra DR’s historie- og kongehuskorrespondent har kongehusets måde at kommunikere på været genstand for kritik.
Det skete blandt andet i maj i TV 2-programmet ”Presselogen”, hvor flere medier fandt det problematisk, at kongehuset kommunikerer via deres egne platforme eller laver materiale, som de så sender du til medierne.
Kritikken faldt i forbindelse med, at kongehuset havde udgivet en video fra kronprinsens REX-øvelse under sin værnepligt.
Kongehusets kommunikationschef Nina Munch-Perrin deltog i programmet og kommenterede på kritikken.
- For kongeparret er det vigtigt at være, hvor danskerne er, også i vores (kongehusets, red.) kommunikation, forklarede Nina Munch-Perrin dengang i TV 2-programmet.

