15. nov. 2012
Af af Trine Larsen og Isabella Kjøller-Christensen

Nervøs dronning klar til balletpremiere

Dronning Margrethe
Dronning Margrethe
Foto: Jesper Sunesen/BILLED-BLADET
BILLED-BLADET mødte dronning Margrethe i Tivolis Koncertsal en uge før premieren på "Nøddeknækkeren"

Dronning Margrethes næsten to år lange arbejde som scenograf på balletten "Nøddeknækkeren" i Tivolis Koncertsal kulminerer for alvor på torsdag 22. november, hvor hun er med til gallapremieren.

Men torsdag var der pressemøde, hvor dronningen, balletmester Peter Bo Bendixen og dramatur Henrik Lyding fortalte om tilblivelsen af årets familie-ballet i Tivolis Koncertsal, med plads til 1700 tilskuere.

Scenografien er på plads, det samme er kostumerne, og alle danserne øver nu blot på de sidste finesser. Derfor kunne trekløveret præsentere den fremmødte presse for en bid af ballettens anden akt, der viste et orgie af farver, fine figurer, fantastiske finesser og fortryllende kostumer, der lover godt for Tivolis egen "Nøddeknækker", der foregår i København med Tivolis som omdrejningspunkt omkring 1870'erne.

- Der var det heldigt, at vi havde dronningen med, for som de fleste vil vide, har dronningen en helt utrolig viden om rigtig mange ting, bl.a. hvordan København var, og hvordan Tivoli og hele kultur-miljøet i hovedstaden på det tidspunkt, fortalte Peter Bo Bendixen, der også er koreograf på forestillingen.

- Det var en fantastisk spændende opfordring at få … og udfordring. At blive bedt om at skabe kostumer og scenografi til en "Nøddeknækker" i Tivoli. Netop at den skulle foregå her i Tivoli, var en ekstra morsom udfordring. Jeg har selv set fire forskellige udgaver af "Nøddeknækkeren" på Det Kongelige Teater, så jeg kender historien, men her skiller vi os i den grad ud fra de andre, lover dronningen og fortsætter:

- Det har virkelig været morsomt, meget, meget morsomt at få lov at være med ind over historiens tilblivelse også. Det var meget generøst, at jeg fik lov til at snakke med om det, siger dronningen beskeden, mens hun af sine kolleger, Peter Bo Bendixen og Henrik Lyding bliver rost for, at have reddet dem faktuelt, idet dronningen havde påpeget, at der ikke, som nu om dage, blev spist risalamande, men at man på det tidspunkt, hvor forestillingen finder sted, også i de fineste familier begyndte med risengrød som "bund" før julemiddagen.

- Vi kender det jo fra Peters Jul…"med risengrød begynder vi, husk på der er en mandel i. Så skal gås vi have, i gåsens ryg et flag skal stå, den skal ha' manchetter på, og grankrans om sin mave, citerede dronningen fejlfrit og lo, mens hun sagde: Og det får den.

Hvordan er det endelig at kunne se scenografien i virkeligheden, færdig og på plads?

- Det er virkelig at se et eventyr blive til virkelighed. Jeg har tegnet, og jeg har forestillet mig alt muligt, lavet miniaturer og pludselig ser man det hele og kan føle, at joh… jeg har vist ramt rigtigt. Det er fantastisk, når lyset kommer på og danserne kommer ind i scenerummet, så bliver fantastisen til virkelighed og det er hver gang helt utroligt, siger dronningen, der har svært ved at fremhæve en enkelt dekoration eller et kostume, hun er specielt begejstret for.

- Det er svært, men jeg er vældig glad for, at vi fik rutchebanen med. Den helt gamle, fra før nogen af os kan huske det, for den hører ligesom med til Tivoli.

Hvor har dronningen sin inspiration fra til alle disse farvestrålende kostumer og scenografien?

- Ja, hvor pokker kommer sådan noget fra? Man går jo og tænker på det, så snart man bliver spurgt. Men så snart vi begyndte at have møder om det og hvordan vi ville kringle historien, så begyndte billederne at melde sig. Samtidig forsøger jeg jo også at placere det hele i en bestemt tidsramme. Og jeg er glad for, at en af mine ideer omkring en trappe i første akt, kunne bruges… ikke som trappe, men på anden vis, fortæller dronningen leende.

Dette er en kæmpe opgave, føler dronningen efter at have lavet scenografi flere gange, at De er lidt mere sikker?

- Ja, det er der slet ingen tvivl om. Jeg følte mig helt anderledes… måske ikke sikker, men med mere fast grund under fødderne, da jeg sagde ja til denne opgave, som rigtig nok er stor. De fire, ganske vist små forestillinger på Pantomimeteatret, har alligevel givet mig en vis erfaring med at arbejde med tingene. Men om det så har båret frugt, det vil tiden vise.

Er der noget ved Nøddeknækkeren, der minder om Deres egen barndom?

- Ja! I hvert fald risengrøden! Ellers er det en anden slags julehistorie. Men vi har jo alle en forestilling om julen, at der skal være juletræ og hvad der skal være på juletræet. Men det juletræ vi får at se her, minder nu ikke om vores juletræ hjemme… hverken da jeg var barn eller nu.. Med mere med en vis tanke på, hvordan juletræer så ud dengang.

Skal dronningen have børnebørnene med ind og se forestillingen?

- Ikke til premieren, men ellers skal de ældste af dem, de fire store, der er gamle nok, de skal absolut med på et tidspunkt.

Har dronningen nerver på forud for premieren?

- Det tror jeg alle vil have… på forskellig vis. Alle vi der har været involverede i det har jo et medansvar for at forestillingen fungerer og derfor har man nerver på. Ellers er man ikke rigtig klog… ler dronningen.

Nøddeknækkeren spiller frem til 22. december, alle dage undtaget mandag og tirsdag. Lørdag og søndag spiller forestillingen to gange kl. 14 og kl. 17.

Læs mere om: