Torsdag, 3. maj 2012 - af af Nina Bendixen/Newsdesk og Louise Møller

Livsstil: Mavebøjninger fjerner ikke mavefedt

Arkivfoto: AOP
Du kan træne mavemuskler til du segner. Det fjerner ikke mavefedtet, siger træningsekspert

Bildæk, muffin-top og elskovshåndtag. Mavefedtet er ikke kært, bare fordi det har mange navne, og der skal mere end almindelige mavebøjninger til at komme dem til livs.


Selv hvis du tager hundredvis af sit-ups hver dag, vil du højst sandsynligt ikke mærke nogen forskel i mængden af fedt omkring taljen.

Underhudsfedtet bekymrer sig nemlig meget lidt om, hvad der sker med musklerne under det, og det eneste, der virkelig hjælper, er, at du indtager færre kalorier, end du forbrænder, siger trænings- og kostekspert Ina Garth til KK.no.


Protein ved hvert måltid
Ifølge Ina Garth er der fire ting, du bør fokusere på, hvis du vil reducere mavefedtet, og det er: kalorieunderskud, sammensætningen af kost, mindre stress og mere motion.

- Hvis du vil ned i vægt er det essentielt, at du forbrænder mere, end du indtager. Hvad angår sammensætningen af kosten, er det en fordel at spise protein ved hvert måltid og reducere indtag af kulhydrater såsom sukker. Du bør dog fortsætte med at spise frugt, grøntsager, korn, ris, kartofler og grov pasta, siger hun.


Stress bidrager til mavefedtet
Tidligere undersøgelser har også vist, at stress kan øge fedt omkring taljen, skriver kk.no, og ernæringseksperten uddyber:

- Adskillige undersøgelser viser, at hormonbalancen i kroppen ved en konstant spænding er meget skadelig og kan resultere i øget lagring af fedt. Og især omkring taljen, der betragtes som "det farlige" fedt, hvilket øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme, forklarer Ina Garth og fortsætter:

- Motion er meget vigtigt for at reducere fedtmassen, men motion alene er ikke den sundeste måde at gøre det på. Kombineret med en sund kost, vil det imidlertid have en god effekt, siger hun.

Kilde: kk.no





Denne artikel er lavet i samarbejde med Alive

Seneste nyt

Udvalgt til dig

Fra forsiden