Onsdag, 18. april 2012 - af af Mia Qvist Scheelsbeck/Newsdesk og Louise Møller

Livsstil: Mobbe-hotline er populær

Arkivfoto: AOP
Mange danskere søger hjælp til, hvordan de tackler den mobning, de udsættes for på jobbet

Mobning er bestemt ikke noget, der kun finder sted i børnehaven og folkeskolen. Det fortsætter også på diverse arbejdspladser.

Derfor har den mobbe-hotline, som blev søsat i foråret 2010, stadig mange henvendelser fra frustrerede personer fra både private og offentlige virksomheder. Det skriver Magasinet Arbejdsmiljø.

- Den største kategori er mobbeofre, som udgør næsten 80 pct. af samtlige opkald. Den anden store gruppe udgør 10-15 pct., og det er vidner til mobning. Det kan være pårørende eller kolleger til en mobbet person. De øvrige henvendelser tæller virksomheder, som står med en akut problemstilling omkring mobning eller har brug for generelle input til at arbejde med mobning, fortæller Jacob Wagn-Holm, der er callcenterleder fra Arbejdstilsynet, som står bag tiltaget.

Flere har overvejet selvmord
Der er omkring 10-15 personer om ugen, der henvender sig til mobbehotlinen. En samtale tager gerne op til 45-60 minutter, for personerne er ofte meget psykisk mærkede. Enkelte har endda overvejet at begå selvmord.

- I mange tilfælde kan vi konstatere, at mobningen blandt andet hænger sammen med uklare krav i forhold til prioritering, ansvarsfordeling og manglende håndtering af forandringer samt manglende ledelsesstøtte, siger Jakob Wang-Holm til Magasinet Arbejdsmiljø.



Denne artikel er lavet i samarbejde med Alive

Seneste nyt

Udvalgt til dig

Fra forsiden