Tirsdag, 22. januar 2013 - af af Kasper Skov Jensen, Newsdesk, Aller Media

Livsstil - Sådan bliver du mere optimistisk

Forskere mener at have fundet ud af, hvad du skal spise for at blive mere optimistisk – og det har intet med lykkepiller at gøre.

Glade, sunde mennesker vil sikkert mene at talemåden ' En sund sjæl i et sundt legeme' er helt logisk. Og nu tyder meget på, at de bliver bakket op af amerikanske videnskabsfolk. Personer, der spiser meget frugt og grønt er nemlig generelt mere optimistiske end dem, der ikke gør. Det skriver Livescience.com

Forskere fra Harvard School of Public Health har via blodprøver målt niveauet af antioxidanter hos mere end 1.000 amerikanske mænd og kvinder mellem 25 og 74 år. Alle forsøgsdeltagerne svarede også på et spørgeskema om deres psykiske velbefindende.

Forsøget viste, at optimistiske personer i gennemsnit har 13 procent flere antioxidanter i blodet sammenlignet med dem, der ikke er optimistiske. Forskerne ved dog ikke om antioxidanterne, som man blandt andet får ved at spise frugt og grønt, er årsag til optimismen, eller om man optager flere antioxidanter fordi man er optimistisk.

- Lige nu er det et spørgsmål om hønen eller ægget kom først. Det skal vi have på plads, før man kan ændre i ernæringsvejledningerne, siger Emily Nicklett, assisterende professor ved University of Michigan ifølge Livescience.

En undersøgelse fra 2009 blandt 100.000 amerikanske kvinder viste, at optimister lever længere og har færre sygdomme.

Sundhedsstyrelsen i Danmark anbefaler, at man indtager 600 gram frugt og grønt om dagen.

LÆS OGSÅ: Har du brug for mere livsglæde? Lær hvordan du får det på Q.dk

LÆS OGSÅ: Få Renée Toft Simonsens gode grunde til at holde sig positiv, på Femina.dk

Seneste nyt

Udvalgt til dig

Fra forsiden