Onsdag, 21. marts 2012 - af af Juliane Olsen/Newsdesk og Louise Møller

Livsstil: Sådan gør du din pizza sund

Arkivfoto: AOP
Drop olien og skær ned på osten, så er pizzaen ikke en gigantisk kaloriebombe

Det er de færreste, der ikke ved, at pizza hører til i den tungere ende af kalorie-kategorien. Men ved at bestille pizzaen ud fra enkle principper, så er det faktisk muligt at reducere det usunde betydeligt.


- Du skal nøjes med at spise en halv og få grøntsager til. De fleste kan alligevel ikke spise det hele og kæmper med at få de sidste stykker ned, siger chefdiætist ved SlankeDoktor.dk, Lisa Bolting.

Her er hendes gode råd til at gøre pizzaen til et sundere måltid:

Hold igen med osten
Osten udgør mindst 50 procent af kalorieandelen i pizzaen, og den er ofte brugt i store mængder. Derfor er det en god ide at bestille en pizza uden ost eller at få den i begrænset mængde. I stedet kan du komme lidt grøntsagerne på pizzaen derhjemme og give den en ekstra tur i ovnen. Det tilfører pizzaen smag og giver den mave noget at arbejde med.

Få en tynd pizzabund
Pizzaen er en kaloriebombe på grund af den store mængde hvidt brød og samlet set kan den fylde omkring 600-900 kalorier. Vælg derfor en tynd bund, når du bestiller og spis aldrig en helt pizza, fordi du ikke vil levne til dagen efter.

Drop olien
Du skal ikke bestille en pizza med hvidløgsolie, for det er ren olie, som i den grad slår ud i kalorieregnskabet. I stedet kan du tilføre et fed hvidløg derhjemme. Det giver en stærk smag, men også en såkaldt sensorisk mæthed, der kort fortalt handler om, at krydret og stærk mad narrer smagsløgene og derved giver en hurtigere mæthedsfornemmelse.

Ingen fedtholdige toppings
Pølser, peperoni, gorgonzola og dressing er alt sammen med til, at din pizza bliver ekstra kalorieholdig. Gå derfor uden om de fedtholdige toppings og tilfør i stedet grøntsager, når du kommer hjem.



Denne artikel er lavet i samarbejde med Alive.

Seneste nyt

Udvalgt til dig

Fra forsiden