
Ole Tøpholm om udskældt Eurovision-musik: Jeg kan godt lide den

I dag, torsdag, går Sissal på scenen, når hun skal repræsentere Danmark ved årets Eurovision Song Contest.
Musikken med de hurtige beats og elektroniske detaljer, der har domineret i konkurrencen de senere årtier, har længe været udskældt.
Den danske kommentator ved Eurovisionen, Ole Topholm, er opvokset med Birthe Kjær, Kirsten Siggaard og Herreys i 80’erne og 90’erne og holder af den musik, men han synes også, det er godt, Melodi Grand Prix og Eurovision Song Contest har rykket sig rent musikalsk.
– Jeg kan godt lide den nye musik. Det gamle havde sin charme, men det var den tid. Det ville ikke passe ind i virkeligheden i dag. Jeg kan godt lide udviklingen – den har jeg taget med mig, siger han.

Hvert årti har sin lyd
At musikken ændrer sig, kan man ikke høre fra den ene musikkonkurrence til den næste året efter, men sammenligner man Sissals sang, Hallucination med Birthe Kjærs "Vi maler byen rød", er det tydeligt, at der er sket en del med genren siden dengang.
– Der sker ikke den store revolution fra år til år, men over 10 år sker der meget på musikscenen – hvert årti har sin egen lyd. Hvis det ikke udviklede sig, ville det blive et museumsprogram – Eurovisionen skal afspejle, hvad man kan musikalsk og showmæssigt.
