Mandag, 5. august 2013 - af af Ude og Hjemme, Aller Media

Livsstil - 6 tegn på du mangler søvn

Søvnmangel - bliv klogere her
Foto: AOP
Vidste du, at en sund, træt krop er 20 minutter om at falde helt i søvn? Så falder du i søvn før det, er det på tide at tjekke dit søvnmønster ifølge sundhedsekspert Birgitte Nymann.

Det kan godt være, at du føler dig frisk i løbet af dagen - efter fem kopper sort kaffe og et sukkerkick - men du mangler faktisk søvn, hvis du falder i søvn hurtigere end i løbet af 20 minutter, når du lægger dig til at sove om aftenen.

Det fortæller Birgitte Nymann, der er uddannet i idræt og har arbejdet med formidling af kost, træning og livsstil siden 1993.

- En sund, træt krop er 20 minutter om at falde helt i søvn. Det betyder ikke, at du ligger vågen i de 20 minutter, men du er i de øvre søvnlag – grænselandet mellem at være vågen og sove, siger Birgitte Nymann.

- Desværre kan man så ikke sige, at hvis man er længere tid om at falde i søvn, er man ikke i underskud, for der er jo alverdens ting, der kan påvirke evnen til at falde i søvn og sove længe nok, forklarer hun.

Her får du hendes lynguide til at tjekke om dit søvnmønster er i orden.

  • Tjek dit søvnmønster
  • Du er sandsynligvis i søvnunderskud, hvis du kan sige ja til nogle af følgende udsagn:
  • Jeg vækkes altid af vækkeur, mobiltelefon eller clockradio.
  • Jeg elsker at sove længe i weekenden.
  • Jeg vågner flere gange i løbet af natten.
  • Jeg vågner ofte tidligt og kan ikke sove, selv om jeg er træt.
  • Jeg sover ofte middagslur.
  • Jeg spiser sundt og motionerer, jeg er udenfor dagligt og er alligevel træt.

LÆS OGSÅ:

Læs mere om:

Seneste nyt

Relaterede artikler

Udvalgt til dig

Fra forsiden