LIVSSTIL: Derfor går du i stå med dit vægttab

Derfor går du i stå med dit vægttab

Få diatistens råd her...

Foto: AOP

Du har nu været på kur i en måned, og de første fem kilo er raslet af, men den sidste uge har vægtnålen ikke bevæget sig ikke en millimeter. Det er demotiverende, men inden du kaster håndklædet i ringen, så se diætistens råd her.

Tirsdag, 21. maj 2019 - af Aller Media

Det er faktisk meget almindeligt, at vægttabet pludselig går i stå, og det sker typisk, efter de første kilo er røget af meget hurtigt. Det forklarer tidligere chefdiætist hos Slankedoktor.dk, Lisa Bolting. Og det er et kritisk tidspunkt i et vægttabsforløb, fordi det er let at miste motivationen, når du ikke ser nogen udvikling. Med få greb kan du imidlertid komme på sporet igen.

- Grunden til, at vægttabet går i stå, kan være, at du i starten mister for meget muskelmasse, og det vil sige, at der er mindre til at forbrænde de kalorier, du indtager. Det kan også skyldes, at din kur er så hård, at du lider for mange afsavn, og derfor ofte falder i og kommer til at indtage for mange kalorier, siger Lisa Bolting, som også forklarer, at jo større du er, jo lettere er det at tabe de første fem kilo. Derefter bliver det vanskeligere.

Tag et par lav-kaloriedage

Hvis du er gået i stå og er lige ved at give op, så bør du forsøge at kickstarte din kur igen for at se nogle hurtige resultater. Det virker, anbefaler chefdiætisten.

Sådan får du BILLED-BLADETs T-shirt
Klik her og se vores fine sommertilbud!

- Tag et par hårde dage, hvor du kun spiser omkring 1000 kalorier om dagen, hvor du måske normalt i kuren ligger på 1500. Det kræver dog en masse grøntsager og flere små portioner – uden udsving – hvis du skal holde dig nogenlunde mæt og tabe dig, siger Lisa Bolting.

Du skal lægge en ny plan

På sigt er det dog ikke nogen god løsning at holde sig på 1000 kalorier, selvom vægttabet så går hurtigt. Det er alt for hårdt for kroppen og hårdt at holde. Det betyder, at du skal lægge en ny plan, så du kommer godt videre.

- Gå en lang tur, og tænk over, hvorfor du oprindeligt ønskede at tabe dig. Du skal finde ind til lysten og motivationen igen. Læg derefter en plan for den næste tid, og find ud af, om der er nogen omkring dig, der kan hjælpe dig med at holde dig i gang, siger Lisa Bolting.