Torsdag, 8. august 2013 - af af Mia Qvist Scheelsbeck, Newsdesk, Aller Media

Livsstil - At droppe morgenmaden kan skade dit hjerte

Foto: AOP
Det er en rigtig god idé at spise morgenmad, viser endnu en undersøgelse.

Når travlheden melder sig om morgenen, er morgenmåltidet ofte det første, der bliver droppet.

Men det er en rigtig dårlig idé, viser en ny undersøgelse, der netop har været publiceret i tidsskriftet JAMA.

Forskerne har fulgt og evalueret 26.902 mænds helbred gennem 16 år, og de kunne konkludere, at dropper man morgenmaden, øger det risikoen for at blive ramt af hjerteanfald med 27 pct., når man sammenligner med dem, der spiser morgenmad, skriver Prevention.com. Denne sammenhæng holdt stadig vand, når forskerne tog højde for diverse livsstilsfaktorer.

- Det er ikke et meget højt tal, men da hjerteanfald er en ret almindelig årsag til død og sygdom, ville det have en meget positiv effekt på folkesundheden, hvis alle spiste morgenmad, udtaler Leah Cahill, der er forsker ved Harvard School of Public Health.

Ingen morgenmad kan give diabetes

Andre undersøgelser har tidligere vist, at dropper man morgenmaden, kan det påvirke blodtrykket, kolesteroltallet samt insulinniveauet. Og især insulinen bliver særligt påvirket af den manglende morgenmad, da kroppen er nødt til at producere mere insulin for at holde blodsukkeret oppe.

- Det er muligt, at det at droppe morgenmaden over tid kan føre til insulinresistens og udvikling af type 2-diabetes, siger Elizabeth Thomas, der er læge, forsker ved University of Colorado School of Medicine og som står bag insulin-undersøgelsen.

Spiser du morgenmad, betyder det også, din krop reagerer bedre på frokostmåltidet, fordi udsvinget i insulin-niveauet ikke bliver så stort.

Nødder holder blodsukkeret stabilt

Er du ikke til det helt store morgenmåltid, kan du faktisk bare nøjes med nødder. En ny undersøgelse publiceret i tidsskriftet British Journal of Nutrition har fundet frem til, at peanutbutter, peanuts og mandler har en god effekt på blodsukkeret, så det kan holde sig mere stabilt frem til frokost.

Fordi nødderne har et højt fedtindhold, vil de nemlig blive i maven i længere tid og give mæthed, og dermed vil man ikke opleve så store udsving i blodsukkeret, siger forskerne, der står bag undersøgelsen.

- Uanset om det er peanuts eller mandler, pistacienødder og cashewnødder, er nødder generelt næringsbomber, der er pakket med sundt fedt, proteiner, vitaminer og mineraler og andre næringsstoffer, siger Kantha Shelke, der fødevareforsker ved CorvusBlue LLC og talsperson for Institute of Food Technologists.

Kilde: Prevention.com

LÆS OGSÅ:

Læs mere om:

Seneste nyt

Relaterede artikler

Udvalgt til dig

Fra forsiden