Mandag, 1. april 2013 - af af Lisbeth Madsen, Newsdesk, Aller Media

Livsstil - Gåture er effektive mod ondt i ryggen

Livsstil powerwalking
Foto: AOP
Har du ondt i ryggen, kan ugentlige gåture være lige så god en hjælp som styrketræning og andre aktiviteter.

Hvis du lider af smerter i den nedre del af ryggen og lænden, viser en ny undersøgelse, at regelmæssige traveture kan være effektiv smertelindring. Og at det kan være et behageligt og billigt alternativ til styrketræning, som nogle finder temmelig hårdt og ensformigt.

I undersøgelsen, som bl.a. Michal Katz-Leurer fra Sackler Faculty of Medicine ved Tel Aviv University står bag, deltog 52 rygpatienter mellem 18 og 65 år. Alle deltagerne led af kroniske smerter i den nederste del af ryggen. Det skriver Huffingtonpost.com

Rygpatienterne blev delt op i to grupper, hvor den ene gruppe skulle udføre et styrketræningsprogram to-tre gange om ugen i seks uger. Den anden gruppe skulle i første omgang gå 20 minutter på et løbebånd to gange om ugen, og da formen blev bedre, blev varigheden på gåturene sat op til 40 minutter.

Resultatet blev det samme

Igennem forløbet skulle forsøgspersonerne rapportere tilbage til forskerne, hvad graden af smerter var, i hvor høj grad de følte sig handicappede, og hvad de kunne holde til at af aktiviteter.

Resultatet af undersøgelsen var, at deltagerne oplevede lige stor bedring, hvad enten de styrketrænede eller gik ture. Det får forskerne til at fastslå, at gåturene er lige så effektive som mave-, ryg- og andre styrkeøvelser for rygsmerterne. Dermed er der frit slagfor patienterne til at vælge den motionsform, de synes passer bedst til deres temperament, eller de kan vælge en kombination.

Læs mere om:

Seneste nyt

Relaterede artikler

Udvalgt til dig

Fra forsiden