Livsstil - Sådan får du veltrænede slanke ben

Lange ben livsstil
Foto: AOP

Om dine ben er alt for tynde eller alt for kraftige, så kan du faktisk godt gøre en indsats for at forme dem, så de bliver slanke og veltrænede. Her får du nogle tips.

Onsdag, 9. oktober 2013 - af Lisbeth Madsen, Newsdesk, Aller Media

Med mindre du gør noget ekstremt, så vil du ikke være i stand til at ændre fuldstændigt på din kropsfacon. Korte ben kan eksempelvis ikke gøre længere, men hvis du kæmper for det, vil du kunne tone din muskulatur, så du opnår flotte ben med definerede muskler.

Kvindesitet KK.no har talt med Helle Bornstein, der er personlig træner og grundlægger af virksomheden Smart Trening.

Når hun skal nævne en gruppe, der har flotte ben, så er det balletdansere. Derfor vælger hun at fokusere på de samme øvelser, som også bruges i den disciplin.

- Selv kan jeg godt lide at træne lægge og lår ved også at lave balletøvelser. Jeg kan for eksempel stå på tæerne, når jeg laver skulderpres. At træne på tæerne, men fødderne roteret udad, aktiverer indersiden af lårene. At lave kontrollerede løft af benene med god aktivering af musklerne i benene er vigtig, for så bliver træningen mere effektiv. Det kan du opnå gennem balletøvelser og pilatesøvelser, siger Helle Bornstein til KK.no.

Lav tunge øvelser for benene

Ud over at lave balletøvelser eller at lave sine øvelser på tæerne, så anbefaler Helle Bornstein også gode benøvelser, som fx lunges, squats og vippeøvelser på tæerne, mens du står på et trappetrin. Når dine ben har vænnet sig til det, skal du gerne sætte noget vægt på.

- Det vigtigste er, at det er tungt nok. Du skal kun tage fem gentagelser af hver øvelse og tage mindst et minuts pause, før du trænger hver muskelgruppe igen. Få gentagelser, men fire-fem serier. Hvis du kan tage mere end fem gentagelser af hver øvelse, så må du gøre det tungere, siger Helle Bornstein.  

Din kost er lige så vigtig

Den ene del af at skabe flotte, veltrimmede ben er at træne muskulaturen. Den anden, men lige så vigtige er, at du må indrette din kost efter, at du skal tabe noget fedt på benene – og dermed også resten af kroppen. Det er den mest effektive vej til at få mere markerede muskler.

- Det hjælper ikke at træne benene, hvis du ikke spiser en kost, som bakker om det mål, siger Helle Bornstein.

    Derfor går du i stå med dit vægttab