LIVSSTIL: Sådan kan du nedsætte din gigtrisiko med 50 pct.

Laks
Foto: AOP

Der skal faktisk ikke så meget til, før du kan mindske din risiko for at få gigt markant.

Fredag, 21. juni 2019 - af Aller Media

Vi ved godt, at det er sundt at spise fisk, og nu har forskerne fundet endnu en grund til, vi skal sørge for at indtage fisk hver eneste uge.

For hvis du spiser en enkelt portion fed fisk ugentligt, kan du mindske din risiko for at få gigt med 52 pct., lyder det fra et forskerhold ved Karolinska Institutet i Stockholm.

De svenske forskere fulgte 32.000 kvinder i op til 10 år, og de kunne også konkludere, at fire portioner om ugen med en mindre fed fisk gav samme resultat.

Bekæmper betændelsestilstande i kroppen

Den positive effekt skyldes ifølge forskerne, at fisk indeholder gode omega-3-fedtsyrer, som kan modvirke betændelsestilstande, der bliver værre med alderen, i cellerne, og dermed være med til at mindske gigt-risikoen.

Denne betændelsesbekæmpende egenskab hos omega-3-fedtsyrer har også vist sig gavnlig ved f.eks. at give en bedre hjernefunktion og stærkere DNA.

Få kongeligt krus med BILLED-BLADET
Klik her og læs hvordan!

Ifølge forskerne tager det dog noget tid, før kroppen får denne gavn af omega-3-fedtsyrerne. Det kan faktisk tage helt op til 10 år, så der er god grund til at komme i gang med det samme, lyder rådet.

Forskningen har været offentliggjort i tidsskriftet Annals of the Rheumatic Diseases.

Kilde: Prevention.com