LIVSSTIL: Sådan skal du spise for at sove godt

Dine kostvaner har betydning for din nattesøvn

Dine kostvaner har betydning for din nattesøvn

Dine kostvaner påvirker din søvn på en meget direkte måde.

Onsdag, 15. maj 2019 - af Aller Media

Det har faktisk en betydning for din søvn, når du er på slankekur og f.eks. udelukker brød, pasta og ris fra din kost, eller hvis du generelt har en usund livsstil og ikke gider spise grøntsager.

En undersøgelse fra Perelman School of Medicine ved University of Pennsylvania har vist, at det har en betydning for søvnen, hvor varieret du spiser, skriver womenshealthmag.com.

Forskerne fandt frem til, at de personer, der sov mellem 7-8 timer om natten, spiste mest varieret, mens de personer, der sov mindre end 5 timer om natten, spiste mindst varieret.

Dårlig søvn er lig med usunde madvaner

Dermed kan forskerne slå fast, at en sund og varieret kost faktisk hænger sammen med god nats søvn.

Giv BILLED-BLADET i julegaveKlik her og læs hvordan!

Giv BILLED-BLADET i julegave
Klik her og læs hvordan!

- Generelt kan man sige, at en sund kost øger chancen for at sove godt. Men dårlig søvn kan på den anden side også føre til usunde ændringer i kosten ved at påvirke de hormoner, der kontrollerer sult og appetit, samt dine evner til at vælge sundt i hverdagen, udtaler Michael A. Grandner, der er professor ved Center for Sleep and Circadian Neurobiology ved University of Pennsylvania og som står bag undersøgelsen.

Han påpeger også, at mængden af mad ikke umiddelbart spiller en rolle i forhold til søvnen, men det altså mere afhænger af kvaliteten og variationen af maden.

Kilde: Womenshealthmag.com