Livsstil - Tricket til at forebygge hårtab

Livsstil hårtab
Foto: AOP

Taber du meget hår? Så kan du måske finde årsagen i din kost...

Tirsdag, 7. maj 2013 - af Mia Qvist Scheelsbeck, Newsdesk, Aller Media

Vi taber alle hår hver eneste dag, men der kan være nogle perioder, som er værre end andre.

Ny viser ny forskning fra Cairo University, at kvinder, der oplevede et større hårtab, havde lavere niveauer af jern og D-vitamin i kroppen. Og jo lavere niveauer af jern og D-vitamin, desto mere hårtab, skriver Prevention.com.

- Det er første gang, at D-vitaminets mulige rolle i forhold til hårtab er blevet påvist, forklarer Rania Mounir Abdel Hay, der er læge og dermatolog ved Cairo University og medforfatter til undersøgelsen.

Sådan får du nok D-vitamin

Hun begrunder her, hvilken effekt forskerne mistænker, at D-vitamin har på hårvæksten.

- Det er måske med til at påvirke de gener, der normalt fremmer hårfolliklernes vækst, siger Rania Mounir Abdel Hay.

I forhold til jern kan det lave niveau hæmme et essentielt enzym, der har med hårvækst at gøre, viser forskning på mus.

I Danmark råder Sundhedsstyrelsen til, at man får 7,5 mikrogram D-vitamin dagligt. Størstedelen får man fra solen, men man kan også gå efter en række fødevarer, der har et højt D-vitamin-indhold.

Det gælder f.eks. fede fisk (som f.eks. laks), fedtstoffer, kød, æg, mælk og ost. Hvis du ikke formår at få nok D-vitamin fra hverken solen eller kosten, kan du overveje at tage et vitamintilskud med den rette mængde D-vitamin i.

Kilde: www.Prevention.com 

LÆS OGSÅ:
Kender du disse tre vitaminer, der kan være farlige for dig? Læs om dem på Femina.dk

LÆS OGSÅ:
Få en guide på Soendag.dk til, hvordan du som kvinde får de vitaminer, du har brug for