9. maj. 2020
Af Ulrik Ulriksen

Josephine og Vincent bliver udfordret på spændende måde

Prinsesse Josephine og prins Vincent
Prinsesse Josephine og prins Vincent
Foto: Hanne Juul
Det er en anderledes tid, vi lever i nu på grund af coronakrisen. Det har landets yngste skoleelever som prinsesse Josephine og prins Vincent oplevet. Spændende undervisningsformer udfordrer og udvikler eleverne på nye måder.

Prinsesse Josephine og prins Vincent går i 2. klasse på en kommuneskole i det nordlige København, og de har under coronakrisen oplevet både fjernundervisning hjemme på Amalienborg hos kronprinsesse Mary og kronprins Frederik samt undervisning på en helt ny måde sammen med deres skolelærere og jævnaldrende klassekammerater.

Josephine og Vincent undervises i det fri

Selvom denne tid byder på mange udfordringer, kan der rent faktisk godt komme noget fornuftigt ud af at gentænke undervisningsformen i skolerne over hele landet.

I Gentofte Kommune, hvor Josephine og Vincents skole ligger, har man i denne periode på grund af de mange sundhedskrav fra Regeringen opfordret til mere undervisning i det fri, og det kan give eleverne gode oplevelser.

Skoletiden behøver således ikke kun at foregå i et klasseværelse, for en tur i naturen gavner både lærere og børnenes trivsel og læring.

Gladere og klogere børn

- Friluftsliv gør børn gladere og klogere. Det styrker deres motorik, læring og personlige udvikling. Friluftsrådet arbejder for, at friluftsliv kommer på skoleskemaet for alle elever, lyder det på Friluftsraadet.dk.

Friluftsaktiviteter er vigtige

Her understreges det, at man ikke kun i coronakrisen men i det hele taget mener, at friluftsaktiviteter kan være et godt supplement til klasseundervisning og de mere traditionelle idrætsaktiviteter.

- Friluftsaktiviteter kan bringe andre kompetencer i spil hos eleverne, styrke de sociale relationer og udfordre elevernes fysiske færdigheder, skriver Friluftsrådet på deres hjemmeside.

Bruger krop og sanser

Prinsesse Josephine og prins Vincent kan altså potentielt se nye sider af hinanden og deres klassekammerater, og når de skal lære noget, kan det være på en måde, hvor de ikke kun bruger hovedet, men i høj grad også kroppen og sanserne.

I den forbindelse kan lærere og klassekammerater få mulighed for at se nye og ofte meget positive sider af hinanden.

Undersøgelser med positive resultater

Videnskabelige undersøgelser både herhjemme og i udlandet viser, at undervisning udenfor de normale rammer på skolen giver elever en følelse af frihed, og mange elever fortæller, at de føler sig bedre i stand til at udtrykke sig, når de samtidig kan bevæge sig mere.

Trivsel og hukommelse bliver bedre

Undersøgelser viser desuden, at elever udenfor i den friske luft føler sig mere engagerede og positive overfor læringsoplevelsen, og som en ekstra bonus bliver både trivsel og hukommelse altså bedre for den enkelte skoleelev.

Prinsesse Isabella og prins Christian
Prinsesse Isabella og prins Christian
Foto: Hanne Juul

Christian og Isabella kan komme tilbage

Prinsesse Josephine og prins Vincent kom tilbage til undervisning på Tranegårdskolen den 15. april.

Fra den 18 maj er der måske også mulighed for, at deres ældre søskende prins Christian, som går i 8. klasse, og prinsesse Isabella, som går i 6. klasse, kan komme tilbage og møde lærere og klassekammerater til undervisning på Tranegårdskolen og i området omkring skolen i Gentofte Kommune.

https://imgix.billedbladet.dk/media/article/webgrafik_bb19-forsider_0.jpg

Læs mere om: